B I L L
E D H U G G E R E N
Bertel Thorvaldsen (1770-1844) - Den tids
førende billedhugger i Europa - levede og arbejdede i Rom
i mange år.
I 1837 besluttede han at forære sine
arbejder, kunstsamlinger og formue til sin fødeby København
på betingelse af, at der blev bygget et museum til værkerne.
Da han året efter ankom fra Rom til
Toldboden, blev han modtaget som folkehelt. Hestene blev spændt
fra den vogn, der skulle køre ham til boligen på Charlottenborg,
og københavnerne trak ham selv gennem gaderne.
Johan Ludvig Heiberg havde skrevet en sang
til lejligheden og Eckersberg forevigede
begivenheden i et af sine billeder. (Oehlenschläger havde ved
et tidligere besøg i 1819 skrevet sin hyldest
til Thorvaldsen).
Københavns kommunalbestyrelse, der havde
modtaget gaven fra Thorvaldsen, sørgede for at byen betalte
hovedparten af omkostningerne til opførelsen af landets første
museum, resten kom fra en landsindsamling i 1837.
Da Thorvaldsen døde i 1844 var byggeriet
under tag, men ikke færdigt, og han nåede ikke at se
Sonnes freskofrise.
"... og saa kom nu det Allerværste til,
hans Faders Navn, og altsaa ogsaa hans Navn, endte aldeles paa "sen!"
ham kunde der da aldrig i Verden blive Noget af ..."
fra Børnesnak af H. C. Andersen |
A R K I
T E K T E N
Michael Gottlieb Bindesbøll (1800-56)
Adskillige af tidens arkitekter havde i flere
år arbejdet med forslag til et museum for Thorvaldsen uden
at vide, hvor det skulle ligge.
Frederik VI sluttede i 1939 diskussionen om placeringen
ved at forære sin gamle vogngård og grunden, den lå
på til formålet. Bygningen skulle genbruges og blev
på den måde bestemmende for museets omfang og placering.
Da beslutningen om at ombygge Vogngården
var taget, blev nye projekter udarbejdet i byggekomitéen
- der bestod af fire af datidens arkitekter, som havde meget forskellige
meninger om, hvordan bygningen skulle udformes. Det endte med at
kongen afgjorde sagen ved at godkende et af Bindesbølls mange
forslag, og han fik overdraget jobbet,
som sin første selvstændige opgave.
Hans lærer, Kgl. Bygningsinspektør
og professor ved Kunstakademiet C.F. Hansen havde stået for
byggeriet af det andet Christiansborg efter branden af det første
i 1794.
I forbindelse med den langvarige oprydning
efter branden blev Vogngården, der kun bestod af to aflange
bygninger sat i stand og lukket med en tværbygning mod Stormgade.
Det arkitektoniske udtryk var meget enkelt og afstemt efter slottets
og kirkens klassiske arkitektur. (Slottet
brændte senere i 1884. Slotskirken står tilbage med
sin lave kobberklædte kuppel - nyistandsat efter at vildfarne
nytårsraketter for nogle år siden var lige ved være
skyld i, at også den brændte ned.)
Noget tyder på, at Bindesbøll har nydt
at bryde stilen, da han endelig fik opgaven og skabte en bygning,
der markerede sig selvstændigt og distancerede sig markant
fra slottet og kirken. Ifølge flere kilder var han ikke begejstret
for C.F.Hansen.
Bindesbøll, som havde siddet i Rom og arbejdet
på de første forslag til et museum, var inspireret
af både pompejansk, romersk og ægyptisk arkitektur,
da han tegnede det endelige projekt. Han havde allerede i sine tidlige
forslag arbejdet med forskellige former for reliefvirkning og dekoration
af facaderne.
Desuden var tiden til opbrud med søjlerne,
farveløsheden og den massive, fast definerede nyklassisisme,
der længe havde præget byggeriet. Man havde for nylig
opdaget, at de græske templer havde været malet i stærke
farver, og endelig var der en generel trang til en mere personlig
og let udtryksform. Landet var ved at komme sig ovenpå krig
og statsbankerot, (national-) romantikken var i fremgang, og enevælden
sang på sidste vers.
Denne blanding af klassisk tradition, opbrudsstemning,
festlighed og fornyelse samlede Bindesbøll i sit enestående
bygningsværk.
|
B Y G N I N G
E N
Bindesbøll
genbrugte de oprindelige aflange bygninger og var derfor bundet
af Vogngårdens dimensioner og vognportenes rytme i facaderne
mod gården. Portenes bredde formindskede han ved at lægge
materiale til på begge sider af åbningen.
Han forlængede byggeriet med en forhal mod
Stormgade. Mod slotskirken lukkede han gården med den fløj,
der rummer Christussalen. Det resulterede i et firefløjet
bygningsværk omkring en aflang gård, stort set symmetrisk
om længdeaksen.
Midt i byggefasen blev det bestemt at museet også
skulle rumme Thorvaldsens grav. Den fik plads som en diskret markering
midt i gården og et mere pompøst gravkammer i underetagen.
Hovedpersonen,
Thorvaldsen blandede sig ikke i selve bygningens udformning, men
lysvirkningen på gipsfigurerne lå ham stærkt på
sinde. Det tilgodeså Bindesbøll bl.a. ved at afvalme
taget mod den indre gård.
Det mest markante ved bygningen, er de skrå
hvidmalede vindues- og portalindfatninger med udstikkere foroven.
Både udvendigt og indvendigt mod gården er bygningens
facader holdt sammen af disse indfatninger. På indgangsfacaden
til forhallen strækker de sig over 2 etager. På forhallens
sider, der ingen vinduer har, er rytmen holdt med pilastre
og dekorativ inddeling af facaden.
Grundfarven på facaderne er varm okkergul,
men de grønne porte og især den hvide farve på
de brede indfatninger gør hovedindtrykket meget friskt. Reliefvirkningen
i indfatningerne markeres yderligere af smalle blå bånd.
I felterne under vinduerne har maleren Jørgen
Sonne illustreret Thorvaldsens hjemkomst efter oplæg fra Bindesbøll.
Farverne i frisen er nøje afstemt efter bygningens facade.
Frisen, der blev malet i årene fra 1846-50, er
et flot eksempel på en skiltning for bygningens funktion,
der har været integreret i byggeriet fra starten. (Som en
interessant nutidig pendant kan man i København opleve Palads
Teatrets bemaling, som absolut er festlig, folkelig og fornøjelig,
men bærer præg af at være påført
senere, og ikke på samme måde – med Disneyfigurer,
Borte med Blæsten og Ringenes Herre i facadernes felter –
fortæller om, hvad der sker indendørs.)
Endelig blev værket kronet af en bronzeskulptur
modelleret efter Thorvaldsens skitse af billedhuggeren H.W. Bissen
- Sejrsgudinden med hesteforspand.
Indvendigt danner pompejanske dekorationer og mosaikgulve
baggrund for de hvide skulpturer.
Byggeriet er løbende blevet vedligeholdt.
I 1920erne renoverede arkitekt Kaare Klint underetagen
med Thorvaldsens samlinger og i 1970erne udformede arkitekt Jørgen
Bo udstillingen om Thorvaldsens liv.
Sonnes oprindelige freskofrise blev trukket ned og
gemt i 1950erne, hvor maleren Axel Salto sammen med en række
unge kunstnere fornyede frisen, der var blevet stærkt afbleget
i løbet af de 100 år der var gået siden opførelsen.
Belægningen i Prins Jørgens Gård
mellem slottet og museet blev i 1980 fornyet med naturstensfliser
for at binde pladsen sammen, og i 2002 blev hele forpladsen foran
hovedindgangen renoveret. Den gamle indhegnede træbeplantning
blev fjernet, så der nu er frit udsyn fra Stormgade til hovedfacaden
med sejrsgudinden på taget og Slotskirkens flade kobberklædte
kuppel som baggrund. Det ville i øvrigt ikke have ødelagt
udsynet, hvis spejlbassinet på forpladsen havde været
forsynet med en kant i siddehøjde.
"... der laae et stort Huus med mange Couleurer;
det laae lige ved Slottet og Canalen, hvor der vare Skibe med Æbler
og Potter. Vinduerne vare bredere for neden end for oven ..."
fra Nabofamilierne af H. C. Andersen
|